lezing

verzetsgroep de duif
zondag 2 juni
lezing

lezing: de friese tak van verzetsgroep de duif

zondag 2 juni, met onno blom

In een zoektocht om de verborgen geschiedenis van hun familie te ontrafelen stuitten Onno Blom en zijn vader Hans op een verscheurend verhaal. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is er sprake van een tweedeling binnen de familie: Onno’s grootvader Jan zit in het verzet, terwijl overgrootvader Johan Blom met zijn vrouw en de broers en zussen van Jan lid zijn van de NSB. Het onderzoek resulteerde in de televisieserie In de ban van Goed en Fout en de familiekroniek Oorlogsduif. Speciaal voor het Fries Verzetsmuseum geeft Onno* op zondag 2 juni een lezing over de Friese verzetsgroep De Duif. Tijdens een interview vertelt hij over hoe de verscheurde familiebanden uiteindelijk werden hersteld. Welke invloed heeft de oorlog vandaag de dag nog op de levens van beide?

datum: zondag 2 juni
tijd: 14.30 – 15.45u
prijs: 5 euro
aanmelden via de ticketpagina

* Wegens ziekte kan Hans Blom er helaas niet bij aanwezig zijn.

onno blom, foto door robin de puy

familiegeschiedenis
De familiegeschiedenis van Onno en Hans Blom was tot kort geleden nog onbekend. Als schrijver en documentairemaker besloot Onno om zijn eigen familiegeschiedenis te onderzoeken. Samen met vader Hans Blom, historicus en voormalig directeur van het NIOD, onderzocht Onno wat zijn grootvader en overgrootvader is overkomen. Zijn grootvader, Jan Blom, zat tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet. Maar zijn overgrootvader, Johan Blom, zat met zijn vrouw en zeven andere kinderen bij de NSB. Jan voegde zich vlak voor de hongerwinter bij de gewapende verzetsgroep De Duif in Friesland. Daar werd zijn beste vriend door de Duitsers gepakt en geëxecuteerd. Johan overleed in de zomer van 1945 in kamp Westerbork, waar na de bevrijding collaborateurs werden opgesloten. Het onderzoek resulteerde in de ontwapenende televisieserie In de ban van Goed en Fout op de NPO en de familiekroniek Oorlogsduif.