memoires max koole

centraal in
onderwijsprogramma
memoires max koole

memoires van lemster verzetsman

centraal in onderwijsprogramma verhalen komen tot leven

Het Fries Verzetsmuseum is begonnen met het nieuwe onderwijsprogramma Verhalen komen tot leven. In een van de lessen staat het verhaal van verzetsman Max Koole uit Lemmer centraal en het bijzondere gesprek dat hij na de bevrijding heeft met een Duitse officier. Museumdocenten van het Fries Verzetsmuseum kruipen in de vorm van verteltheater zelf in de huid van een historisch personage.

max en yvonne koole
Max Koole (1918 - 2008) woont tijdens de Tweede Wereldoorlog met zijn vrouw Yvonne (1919 - 2004) in Lemmer en sluit zich aan bij het verzet. Samen met zijn verzetsvrienden is hij betrokken bij wapendroppings en sabotageacties. Bij de bevrijding van Lemmer komt hij in actie als lid van de Binnenlandse Strijdkrachten (BS). Zijn gevechtsgroep arresteert een Duitse officier, die een wel heel bijzondere onthulling doet. Van een informant heeft hij alle informatie over de Lemmer verzetsgroep doorgespeeld gekregen, maar hij heeft ervoor gekozen hier niets mee te doen. Want, zo vindt hij, verraad is lafhartig. Het is de verbijsterde verzetsmannen al snel duidelijk: aan deze daad hebben zij hun leven te danken. Er ontstaat zelfs een vriendschap tussen de officier en de leider van de verzetsgroep. Na de oorlog schrijven Max en Yvonne op verzoek van zoon Richard deze anekdote, samen met veel andere bijzondere herinneringen aan de oorlogstijd, op. In 2020 wordt hun verhaal, en de NBS-mouwband van Max, aangeboden aan het Verzetsmuseum. Aanleiding voor stagiair en student Docent Theater Gerwin de Vries om de anekdote te verwerken in een script voor het nieuwe onderwijsprogramma. Maar liefst 14 museumdocenten vertellen het verhaal, allemaal op hun eigen manier.

Richard Koole en zijn vrouw Miep krijgen in het Verzetsmuseum een voorproefje van het Verteltheater door museumdocent Geja Broers

verteltheater voor scholen
Het verhaal van Max Koole maakt onderdeel uit van het nieuwe educatieprogramma voor groep 7 en 8 van het Fries Verzetsmuseum. In Verhalen komen tot leven worden op drie heel verschillende manieren verhalen uit de oorlog in Friesland verteld. Naast het verhaal van Max Koole is er ook aandacht voor het Joodse jongetje Flipje Kind en ontdekken de leerlingen verschillende objecten in de tentoonstelling van het Verzetsmuseum. De verhalen geven leerlingen meer inzicht in de lastige keuzes waar mensen in oorlogstijd mee te maken hadden. Zoals: wanneer weet je wanneer je een goede keuze maakt? En is een bevel een bevel, of is er zoiets als vrije wil? Volgens conservator van het Fries Verzetsmuseum Marre Faber-Sloots is dit onderwijsprogramma ‘een mooi voorbeeld van de manier waarop collectie en onderwijs samenwerken in het Fries Verzetsmuseum. Het brengt de collectie echt tot leven’.

Zie voor meer info over Verhalen komen tot leven ons onderwijsprogramma.

© Fries Verzetsmuseum - alle rechten voorbehouden disclaimer