weet wat je zegt

uniek burgerschapsproject
doe meer!
weet wat je zegt

Het project ‘Weet wat je zegt’ biedt een speelse training in burgerschaps- en identiteitsvorming. In het tweedelige project verdiepen leerlingen zich in maatschappelijke thema’s zoals gelijkheid, vrijheid en religie.

Leerlingen leren de kneepjes van het debatteren, maken op een andere manier kennis met de collectie van Fries Verzetsmuseum én leren zich met een open blik naar de wereld te kijken door zich te verplaatsen in andere perspectieven. Dit helpt hen om meer begrip te creëren voor elkaar en de diverse samenleving waarin we leven.

Het project ‘Weet wat je zegt’ is onderdeel en vervolg van het landelijk educatieproject 'Feest! Weet wat je viert', een initiatief van Museum het Catharijneconvent. Het is een doorontwikkeling van het bestaande Sint Maarten debat in Utrecht. Burgerschapsproject (weetwatjeviert.nl)

Let op: dit project is uitsluitend beschikbaar voor scholen die vorig jaar via Kunstmenu Leeuwarden een bezoek hebben gebracht aan het Fries Verzetsmuseum.

Leerlingen in debat tijdens voorronde Weet Wat Je Zegt - foto Sebastiaan ter Burg
Leerlingen maken kennis tijdens voorronde - Foto Sebastiaan ter Burg

Hoe werkt het?

1: Debattraining – voorbereidende les

o    Leerlingen starten met een voorbereidende les in het Fries Verzetsmuseum en atelier.
In de speciaal hiervoor ontwikkelde training verdiepen leerlingen zich aan de hand van de museumcollectie in de thema's vrijheid, gelijkheid en democratie. Hierin doen zij waardevolle vaardigheden op om hun mening te leren verwoorden en te presenteren.

o    In de klas kunnen jullie de kersverse ‘skills’ verder oefenen met lesmateriaal. Dit zorgt ervoor dat jullie als team helemaal klaar zijn voor de voorronde!

2: Voorronde – debatarena

o    In de voorrondes betreden twee klassen (teams) van verschillende scholen de ‘debatarena’. De teams gaan met elkaar de dialoog aan over drie stellingen rondom vreedzaam samenleven. Ze zetten daarbij hun nieuw opgedane vaardigheden in en leren zich te verplaatsen in verschillende standpunten. Een ervaren jury geeft de deelnemende klassen tips en tops.

o    Komt jullie klas tijdens de voorronde als beste uit de bus? Dan mogen jullie eind april meedoen in de spannende finale! Deze vindt plaats op een bijzondere locatie: het gemeentehuis. Een professionele jury voorziet de teams van feedback.

Het team dat de juryleden het meest weet te overtuigen met creativiteit, inzet en inhoud wint de felbegeerde eerste plaats en natuurlijk een gave prijs!