oorlogs verhalen

noorderbreedte bewoners
gebundeld in bijzonder boek
oorlogs verhalen

boek vol oorlogsherinneringen geschonken aan het fries verzetsmuseum

Deze week ontving het Fries Verzetsmuseum het bijzondere boek Noorderbreedte viert de vrijheid. In het boek, gemaakt door de Friese zorggroep Noorderbreedte, staan 44 portretten van bewoners centraal. Ook delen de bewoners hun dierbaarste herinneringen aan de bevrijding 76 jaar geleden. Mooie herinneringen, maar ook hartverscheurende momenten, die diepe sporen hebben nagelaten in hun leven. De opbrengst van het boek gaat naar het Fries Verzetsmuseum, dat als doel heeft om dit soort oorlogsverhalen niet verloren te laten gaan.

dierbare herinneringen op papier
Voor de bewoners van zorginstelling Noorderbreedte is de Bevrijdingsdag op 5 mei ieder jaar een moment waarop vele herinneringen aan de oorlog en de bevrijding bovenkomen. Fotograaf Menno de Boer ging de afgelopen twee jaar op pad om bewoners en hun dierbare voorwerpen te portretteren. Zorgmedewerkers legden - af en toe samen met kinderen en kleinkinderen - de meest bijzondere verhalen vast op papier. Het resultaat is een indrukwekkend boek, waarin verhalen en foto’s elkaar afwisselen.

Bestuurder Martin Kirchner van Noorderbreedte overhandigt boek aan directeur Fries Verzetsmuseum Kris Callens. Foto door Menno de Boer

fries verzetsmuseum

Het Fries Verzetsmuseum vertelt verhalen die raken, confronteren en aan het denken zetten. In het museum ervaart de bezoeker hoe de Tweede Wereldoorlog in Friesland werd en wordt beleefd. Voor het museum zijn verhalen zoals opgetekend in Noorderbreedte viert de vrijheid dan ook van onschatbare waarde. Een van de doelen van het museum is om oorlogsherinneringen te documenteren en te vertellen aan alle generaties. Het Fries Verzetsmuseum is dankbaar dat de opbrengsten van het boek naar het museum gaan. De opbrengsten zullen worden ingezet om educatieprogramma's te ontwikkelen, om verhalen als deze te blijven vertellen en door te geven.

bijzonder boek
Vanaf woensdag 5 mei 2021 is het boek Noorderbreedte viert de vrijheid verkrijgbaar op alle locaties van Noorderbreedte, via de website van Noorderbreedte en in de webshop van het Fries Museum. Bij de publicatie wordt ook een foto-expositie georganiseerd. Deze wordt aanstaande dinsdag geopend in de Meckama State te Kollum en reist daarna een jaar lang langs Noorderbreedte-locaties in Friesland.

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum. Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.