IKC albertine agnes

winnaar
IKC albertine agnes

IKC albertine agnes winnaar debatwedstrijd

24 mei 2024

In de raadzaal van het stadhuis van Leeuwarden vond vandaag de finale plaats van debatwedstrijd Weet Wat Je Zegt, georganiseerd door het Fries Verzetsmuseum. IKC Albertine Agnes, die de strijd aanging met IKC Prins Maurits, werd door de jury tot winnaar uitgeroepen. De klas wist de jury – bestaande uit Marcel Visser (fractievoorzitter VVD Gemeente Leeuwarden), Marre Sloots (conservator Fries Verzetsmuseum) en Irene Kromhout (projectleider Fries Museum) – het meest te overtuigen met creativiteit, inzet en inhoud. Zij ontvingen de felbegeerde beker uit handen van Nathalie Kramers (wethouder GroenLinks Gemeente Leeuwarden) en Marre Sloots.

Tijdens de finale gingen de klassen met elkaar in debat over drie stellingen rondom vreedzaam samenleven. Zo gingen de leerlingen met elkaar in debat over vrijheid van meningsuiting, onafhankelijk nieuws en de dienstplicht. Vaardigheden als luisteren, onderbouwen en samenwerken, waarmee al werd geoefend tijdens de debattraining en de voorrondes, werden flink in de strijd gegooid. Tussentijds kregen de leerlingen tips en tops van de jury.

Foto door Marieke Balk

debatwedstrijd
De afgelopen maanden verdiepten leerlingen van groep 8 van diverse basisscholen in Groot Gemeente Leeuwarden zich in maatschappelijke thema’s zoals gelijkheid, vrijheid en religie. Leerlingen leerden de kneepjes van het debatteren, waarbij ze oefenen met luistervaardigheden en het onderbouwen van hun standpunten. Ook was het project bedoeld om meer begrip te creëren voor elkaar en de diverse samenleving waarin we leven. Het project werd ingeleid met een debattraining in het atelier van het Fries Verzetsmuseum, gevolgd door voorrondes in dBieb en de grote finale in het stadhuis.

weet wat je zegt
Het project ‘Weet wat je zegt’ is onderdeel en vervolg van het landelijk educatieproject 'Feest! Weet wat je viert', een initiatief van Museum het Catharijneconvent. Naast het Fries Verzetsmuseum deden Zuiderzeemuseum Enkhuizen en Groninger Kerken mee aan deze pilot.

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum. Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.