fries verzetsmuseumprijs 2018/2019 uitgereikt

De Fries Verzetsmuseumprijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan jongeren die iets doen om de herinnering aan oorlog, bezet en vervolging levend te houden. Dit jaar hebben de juryleden de schrijvers van twee profielwerkstukken aangewezen als winnaar. Woensdag 8 mei ontvangen de winnende leerlingen van het Stedelijk gymnasium Leeuwarden en CSG Liudger te Drachten beiden een geldprijs van €250,-. De prijs wordt beschikbaar gesteld door Stichting Sneek 1940-1945 en Stichting Friesland 1940-1945.

Ilona Bosgraaf, Kyrsten Doodeman en Bowien van der Veen van CSG Liudger te Drachten maakten hun winnende profielwerkstuk over het Friese verzet in de Tweede Wereldoorlog. Daniëlle Scheepens en Lotte Benedictus van het Stedelijk gymnasium Leeuwarden sleepten de prijs in de wacht met hun poster en boek met verhalen over belangrijke gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog in Leeuwarden.

2
1

De juryleden, Gerk Koopmans van Stichting Friesland 1940-1945 en Yeb Seffinga van Stichting Sneek 1940-1945, vinden de twee inzendingen sterk verschillen in opzet en uitwerking. Beide belonen ze met een gedeelde eerste plaats als winnaar van de Fries Verzetsmuseumprijs 2018/2019.

De prijs wordt op de contactdag van Stichting Friesland 1940-1945 in Burgum uitgereikt. Het geldbedrag en een blos bloemen worden overhandigd door Pieter Boomsma, voorzitter van Sneek 1940-1945 en Gerk Koopmans, voorzitter van Stichting Friesland 1940-1945.

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum. Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.