10 miljoen WOII-bronnen

Voor het eerst zijn er tien miljoen bronnen uit de Tweede Wereldoorlog van lokale en nationale collecties samengebracht in een zoekmachine. De bronnen, afkomstig van honderd verschillende archieven, musea bibliotheken en herinneringcentra, zijn via de website oorlogsbronnen.nl te bekijken. Voor het eerst komen zoveel lokale, regionale en nationale erfgoedcollecties uit de periode 1940-1945 digitaal samen. Dat maakt een nieuwe manier van WO2-onderzoek naar bijvoorbeeld personen, plaatsen en momenten mogelijk.

Voor iemand die op zoek is naar informatie over een familielid of gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog ligt de informatie verspreid door het land, verborgen in lokale depots en achter lokale websites. Ruim 430 instellingen in Nederland beheren bronnen zoals foto’s, archiefmateriaal, affiches, objecten en kranten uit die periode. Het Netwerk Oorlogsbronnen (NOB) werkt aan een verbeterde digitale toegang tot die Nederlandse collectie over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust, in het toenmalige Koninkrijk der Nederlanden.

fries verzetsmuseum

Ook oorlogsbronnen van het Fries Verzetsmuseum zijn op het platform terug te vinden. Klik op de onderstaande links om enkele oorlogsbronnen van het Fries Verzetsmuseum te bekijken.

vinden wat je zoekt

Sinds de zomer van 2016 is gewerkt aan de opbouw van de collectie-portal en het netwerk van deelnemers. Beide groeien elke dag en de komende jaren breidt het Netwerk Oorlogsbronnen verder uit. NOB wordt gefaciliteerd door het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust en Genocidestudies en gefinancierd door het Ministerie van VWS, Vfonds en VSBfonds. Meer weten? Ga naar www.oorlogsbronnen.nl.