'weet wat je zegt'

debatwedstrijd
voor leerlingen uit groep 8
'weet wat je zegt'

fries verzetsmuseum organiseert debatwedstrijd ‘weet wat je zegt’

voor leerlingen uit groep 8

18 maart 2024

Het Fries Verzetsmuseum in Leeuwarden doet dit jaar mee aan het burgerschapsproject ‘Weet wat je zegt’. Tijdens het project verdiepen leerlingen van groep 8 zich in maatschappelijke thema’s zoals gelijkheid, vrijheid en religie. Leerlingen leren de kneepjes van het debatteren, waarbij ze oefenen met luistervaardigheden en het onderbouwen van hun standpunten. Ook helpt het project om meer begrip te creëren voor elkaar en de diverse samenleving waarin we leven.

De afgelopen weken hebben de leerlingen van groep 8 van diverse basisscholen in Groot Gemeente Leeuwarden debattraining gevolgd in het atelier van het Fries Verzetsmuseum. Zowel de leerlingen als leerkrachten hebben de training als inspirerend en leerzaam ervaren. De voorrondes zijn op 21, 26 en 28 maart. Dan gaan twee schoolgroepen met elkaar in debat over drie stellingen rondom vreedzaam samenleven. Ze zetten daarbij hun nieuw opgedane vaardigheden in en leren zich te verplaatsen in verschillende standpunten. Een jury beoordeelt de teams op samenwerking, presentatie en argumentatie en geeft de leerlingen positieve feedback. De twee groepen die de meeste punten krijgen van de jury gaan naar de finale op woensdag 10 april in de raadszaal van het stadhuis van Leeuwarden. Het team dat in de finale de juryleden het meest weet te overtuigen met creativiteit, inzet en inhoud wint de felbegeerde eerste plaats en een mooie prijs.

feest
Het project ‘Weet wat je zegt’ is onderdeel en vervolg van het landelijk educatieproject 'Feest! Weet wat je viert', een initiatief van Museum het Catharijneconvent. Naast het Fries Verzetsmuseum doen Zuiderzeemuseum Enkhuizen en Groninger Kerken mee aan deze pilot.

Leerlingen oefenen met debatteren - foto Sebastiaan ter Burg

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum. Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.