onderwijs een onvergetelijke ervaring voor leerlingen

online onderwijsprogramma

Nu het Fries Verzetsmuseum gesloten is vanwege het Coronavirus bieden we het onderwijsprogramma Kind in oorlog online aan.

Online onderzoeken leerlingen de verhalen van de kinderen die de Tweede Wereldoorlog in Friesland hebben meegemaakt.
Wat hebben zij ervaren? En voelde iedereen zich vrij toen de bevrijding een feit was. Iedere leerling kan op zijn eigen tempo de verhalenboekjes lezen en de daarbij behorende vragenbladen digitaal invullen en opsturen naar de docent. De thema’s die aan bod komen zijn:  verzet, onderduiken, Duitse bezetting, vervolging van Joden en Sinti en Roma, Westerbork, Nationaal Socialistische beweging, bezetting Indonesië door Japanners.

Dit lesmateriaal is geschikt voor groep 7/8 primair onderwijs en klas 1/2/3 van Voortgezet onderwijs.

Voorafgaand adviseren wij de leerlingen te kijken naar de volgende filmpjes:
- Friesland 75 jaar vrij (18 min.)  Authentieke filmbeelden met voice over.
- 75 jaar vrijheid ( 8,5 min.) Animatie.
- Oorlog in 7 minuten (7 min.) animatie.  
Om de kennis na het zien van de film Oorlog in 7 minuten te ‘testen’ is er de Kahoot! Quiz.

Een bezoek aan het Fries Verzetsmuseum brengt de Tweede Wereldoorlog voor je leerlingen heel dichtbij. Het is een ontmoeting met Friesland en de Friezen in de Tweede Wereldoorlog.

onvergetelijke ervaring

Wij werken vanuit de filosofie dat een bezoek aan ons museum een onvergetelijke ervaring is waarbij leerlingen en studenten onder de indruk raken  van de ontmoeting met de echte objecten en de persoonlijke verhalen.  Een bezoek zorgt ervoor dat kinderen, jongeren en studenten zichzelf en de wereld om hen heen met andere ogen bekijken. Kortom een museum dat inspireert.

verhalen

Met onze onderwijsproducten willen wij ervoor zorgen dat leerlingen en studenten zich beseffen dat er diverse verhalen over de Tweede Wereldoorlog in Friesland bestaan.  Wij willen ze bewust maken van hun eigen reacties op die verhalen en dat mensen dezelfde gebeurtenissen op verschillende manieren kunnen interpreteren en betekenis kunnen geven. Tenslotte willen we kinderen laten zien dat sommige hedendaagse verschijnselen in Friesland hun wortels vinden in de periode 1940-1945.

compilatie onderwijsprogramma