succesvolle samenwerking fries verzetsmuseum, friesland college en anne frank stichting

Het Fries Verzetsmuseum ontving van januari tot en met maart 870 mbo-studenten van de opleiding voor Zorg, Service en Welzijn  van het Friesland College. In het kader van een speciale pilot van de Anne Frank Stichting werd het bezoek steeds afgesloten met een workshop, die studenten liet nadenken over burgerschap, schending van mensenrechten en Global Goals.

workshop
In het atelier van het museum gingen de studenten na afloop van hun bezoek aan het Fries Verzetsmuseum aan de slag in een workshop van de Anne Frank Stichting. Hierin kregen ze voorbeelden uit de Tweede Wereldoorlog en van nu te zien over stereotypen, vooroordelen en discriminatie.

Na een presentatie over Anne Frank speelden de studenten het spel ‘Op het Eerste Gezicht’. Met het spel krijgen deelnemers inzicht in hun eigen vooroordelen en opvattingen. De geslaagde pilot heeft ervoor gezorgd dat de museumdocenten van het Fries Verzetsmuseum in training gaan bij de Anne Frank Stichting. Vanaf komend schooljaar zal het museum de workshop ook zelf aanbieden.

wo2 en burgerschap
De pilot sluit goed aan bij de mbo-conferentie ‘Plekken met een verhaal: WO2 en Burgerschap’ op 29 maart. Tijdens de conferentie in Den Bosch wordt een nieuw lesprogramma gepresenteerd, dat ontwikkeld is door het Nationaal Monument Kamp Vught, Indisch Herinneringscentrum, Kamp Amersfoort, Herinneringscentrum Kamp Westerbork en het Joods Cultureel Kwartier samen met een vijftal mbo-instellingen.

De Anne Frank Stichting zal tijdens een van de workshops ook het spel ‘Op het Eerste Gezicht’ toelichten. Geïnteresseerden kunnen zich tot en met 20 maart via www.lerenvanwo2.nl inschrijven.