onderwijsprogramma
Tijdens het museumbezoek beleven en ervaren leerlingen op drie verschillende manieren verhalen uit de oorlog in Friesland. Deze verhalen bieden inzicht in dillema’s die mensen in oorlogstijd hadden. Wanneer maak je een goede keus? Welke keuzes maakt een vader om zijn gezin te beschermen? En is een bevel, een bevel of kun je hier zelf nog een keuze maken? Op een beeldende en theatrale manier nemen museumdocenten de leerlingen mee in twee vertellingen. Het derde onderdeel, het onderzoeken van voorwerpen doen leerlingen zelf in kleine groepjes onder begeleiding van eigen juf of meester.
Na binnenkomst in de hal van het Fries Museum worden de leerlingen door twee museumdocenten ontvangen. Onder begeleiding lopen de leerlingen naar het Fries Verzetsmuseum op de tweede verdieping van het Fries Museum. Daar starten ze gezamenlijk in de zaal Ontmoeting en bespreken ze het thema dilemma’s in oorlogstijd. Daarna splitst de groep zich op in de drie groepen. In deze groepen volgen zij een carrousel programma bestaande uit drie onderdelen. Ieder onderdeel duurt ongeveer 20 minuten. Op deze manier maken ze kennis met het verhaal van Flipje Kind, het verhaal ‘De officier van Lemmer’ en onderzoeken ze de verhalen van een negental voorwerpen uit de zaal Erfgoed.
voorbereiding op school
Voorafgaand aan het museumbezoek doen de leerlingen samen het actie-reactiespel nadat ze deze film (Friesland tijdens de Tweede Wereldoorlog) hebben gezien. Het actie-reactiespel geeft op een speelse manier de mogelijkheid om thema’s van de oorlog te bespreken en laat hen op een actieve manier kennis maken met gebeurtenissen uit de oorlogsjaren.